loader
Zdrowie

Właściwości zdrowotne i zastosowanie pyłku pszczelego

  • 30 października 2018

Zastosowanie pyłu pszczelego w wielu aspektach życia w tym żywienia było znane już od dawna. Powszechnie stosowanie produkty pszczele a w tym pyłek znalazły szerokie zastosowanie w profilaktyce wielu schorzeń, z racji potwierdzonych właściwości przeciwutleniających, przeciwbakteryjnych czy przeciwnowotworowych.

Pyłek pszczeli w środowisku naturalnym pozyskiwany jest przez pszczoły, które pozyskują go jako pokarm dla młodych owadów. Pyłek pszczeli stanowi dla naturalny pokarm bogaty w składniki odżywcze. Ziarna pyłku pszczelego są przenoszone z różnego rodzaju roślin leczniczy, dzięki czemu wzrastają jego właściwości prozdrowotne.

Wartości odżywcze pyłku pszczelego

W zależności od miejsca pozyskania naturalny granulat charakteryzuje się odmiennym składem odżywczym. Warunki klimatyczne w tym warunki glebowe, różnorodność roślinna w danym rejonie rzutuje na końcowy skład odżywczy pyłku pszczelego.

Zawartość węglowodanów wynosi średnio od 15 do 55% ogólnej zawartości składników odżywczych. Cukry jakie głównie występują w pyłku pszczelim to fruktoza oraz glukoza, choć wyróżnią się tu stosunkowa wysoka zawartości cukru niedrukującego - sacharozy. Pod względem ilości białka pyłek pszczeli jest cennym źródłem nie z racji jego ilości, lecz zawartości aminokwasów endogennych jak i egzogennych, których dostarczanie do organizmu człowieka jest niezbędne do budowania wielu struktur białkowych. Najcenniejszy jednak składnik odżywczy o właściwościach prozdrowotnych występujący w pyłku pszczelim to tłuszcze, a tym kwasy tłuszczowe. Ziarna pyłku zawierają zarówno kwasy nasycone jak i nienasycone. To właśnie druga frakcja charakteryzuję się szczególnymi właściwościami prozdrowotnymi tj. właściwości przeciwzapalne. Ponadto ten naturalny surowiec pszczeli dostarczy do organizmu wiele cennych składników mineralnych oraz witamin. Chcąc uzupełnić codzienną dietę w takie mikroskładniki jak: krzem, mangan, selen, a także cenne witaminy z grupy B, witaminę C, E stanowiące naturalne przeciwutleniacze warto uwzględnić ziarna pyłku pszczelego w codziennej diecie.

właściwości pyłku

Działanie kardioprotekcyjne

Z racji wysokiej zawartości wieku składników antyoksydacyjnych pyłek pszczeli znajduje szerokie zastosowanie w profilaktyce i leczeniu chorób układu krążenia. Składniki takie jak flawonoidy i inne wykazując właściwości ochronne przeciw wolnym rodnikom, ochraniając tym samym naczynia krwionośne przed ich szkodliwym działaniem. Zastosowanie to odnosi się przed wszystkich w działaniu antymiażdżycowym składników pyłku pszczelego. Granulat pyłku ze względem na zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych w tym kwas tłuszczowy linolowego i oleinowego, wiąże cząstki cholesterolu. Właściwość ta rzutuje na silne właściwości względem obniżenia cholesterolu we krwi, przyczyniająca się tym samym do zmniejszenia ryzyka zachorowania na miażdżycę.

Związki antyoksydacyjne

Wśród badaczy pyłek pszczeli jest cennym surowcem względem zawartości wielu istotnych substancji bioaktywnych wpływających na hamowanie działania wolnych wodników. Główną grupą związków występujących w tym surowcu są karotenoidy oraz flawonoidy tworzące kompleksy w postaci glikozydów. Ich zawartość waha się od 2-2,5%.  Obecność tych związków pozwala na przypisanie takich właściwości jak działanie przeciwzapalne oraz antynowotworowe.

Zastosowanie pyłku pszczelego w codziennym żywieniu.  

Spożywanie pyłku pszczelego zalecane jest zarówno osoby zdrowym jak i chorym. Nie wykazano przeciwskazań do stosowania pyłku w codziennej diecie, o ile nie potwierdza się alergii względem tego produkty bądź innych produktów pszczelarskich. Pyłek można zakupić w postaci granulatu. Ważne jest, aby były to ziarna pyłku, gdyż struktura pyłu można wskazywać na obecność szkodników, które rozłożyły produkty. Pyłek jest świetnym dodatkiem do koktajli, jogurtów oraz sałatek owocowych. Można spożywać go również na surowo.

Podsumowanie

Pyłek pszczeli jest bogaty w cenne związki antyoksydacyjne i inne biologicznie aktywne substancje, które wypłyną pozytywnie na funkcjonowanie organizmu w wielu obszarach.  Bilans diety oraz wybór odpowiednich produktów nie zawsze jest łatwy. Warto wiec, skonsultować swój codzienny jadłospis się ze specjalistą żywieniowym w tym zakresie. Dietetyka o tej specjalizacji możesz odnaleźć w wyszukiwarce Kcalmar.com, gdzie dietetycy z całej Polski, stworzą indywidualny plan żywieniowy w oparciu o zastosowanie cennych surowców jakim jest pyłek pszczeli.