loader
  • vegespot.pl
  • Wegetarianizm – dieta świadomego wyboru

Wegetarianizm – dieta świadomego wyboru

  • 17 września 2018

Wegetarianizm

Wegetarianizm nie jest już obecnie zwykłą dietą eliminującą mięso. Trend na żywienie bezmięsne stał się stylem życia opierającym swoją filozofię na moralnym i świadomym doborze produktów. Tego typu dieta jest korzystna dla zdrowia jedynie gdy stosujemy ją rozważnie i umiejętnie komponujemy składniki do posiłków w swoim jadłospisie.

Wegetariański sposób odżywiania ma podłoże nie tylko etyczne ale ekologiczne, filozoficzne, religijne oraz zdrowotne. Wzrasta świadomość społeczeństwa o masowej produkcji mięsa niskiej jakości. Racjonalna dieta wegetariańska dzięki cennym składnikom (witaminy, antyoksydanty, błonnik, tłuszcze, polifenolowe związki antyoksydacyjne) pomaga uniknąć zapadnięcia na choroby cywilizacyjne.

Wegetarianizm a weganizm

Jeżeli jesteś wegetarianinem lub weganinem, to na pewno znasz różnice. Jednak duża liczba społeczeństwa przyznaje się, że nie rozróżnia tych dwóch pojęć.

Choć obydwie diety mają ze sobą wiele wspólnego, to weganizm jest formą bardziej konserwatywną.

Podobieństwa między wegetarianami a weganami

  • dieta bezmięsna (mięso, drób, ryby żelatyna, smalec)

  • dieta bogata w owoce i warzywa

  • białko zwierzęce zastępowane białkiem roślinnym np. pochodzącym z warzyw strączkowych

  • oleje roślinne i orzechy są źródłem tłuszczy

  • rezygnacja z galanterii skórzanej i wyrobów z naturalnych skór

Różnice

  • weganie rezygnują całkowicie z produktów odzwierzęcych (jaja, mleko, masło, ser, miód)

  • kosmetyki wegańskie, nietestowane na zwierzętach

  • weganie nie uznają rozrywek z wykorzystywaniem zwierząt (cyrk, zoo, polowanie)

Zdecydowanie weganizm wymaga więcej zaangażowania w zdobycie i przygotowanie pełnowartościowego posiłku. Jednak obydwie ideologie mają na względzie dobro i poszanowanie zwierząt oraz propagują zdrowy i świadomy tryb życia.

dieta wegetariańska

Wegetarianizm – jak zacząć?

Przestawienie organizmu na dietę bezmięsną nie jest takie proste. Nie możemy z dnia na dzień odstawić produktów mięsnych i rozpocząć nowego etapu żywienia. Nasza przyszła dieta wegetariańska musi zawierać odpowiednią ilość białka, witamin, węglowodanów, wody, minerałów oraz tłuszczu. Każdy organizm wykazuje inne zapotrzebowanie na wymienione składniki w oparciu o prowadzony tryb życia, dlatego dieta wege nie jest uniwersalna. Rozwijające się dziecko, sportowiec czy osoba starsza mają inne zapotrzebowanie kaloryczne dlatego dieta powinna zostać ułożona indywidualnie.

Skąd czerpać białko w diecie wegetariańskiej?
 

Utarło się, że białko zwierzęce jest pełnowartościowe i jedynie ono jest w stanie dostarczyć nam odpowiednią ilość wartości odżywczych. Naukowcy tłumaczą, że każde czy to roślinne czy zwierzęce białko zbudowane jest z aminokwasów a ich struktura nie różni się niczym. Dlatego wystarczy jedynie odpowiednio komponować ze sobą produkty:

dla przykładu:

  • produkty zbożowe + mleko, jajka, ser lub rośliny strączkowe

  • warzywa + kasze, ziarna, orzechy, jajka i ryż

CIEKAWOSTKA: Światowa Organizacja Zdrowia uznała, że jajka są wzorcowym białkiem, ponieważ zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy w odpowiedniej ilości. Nawet białko pochodzenia zwierzęcego ma niedobory waliny, tryptofanu i metioniny.